Meny

Meny

Så söker du hjälp till familjen, barn eller unga

Har du problem i din familj? Är du orolig för att ett barn inte har det bra i sitt hem? Oavsett om du behöver hjälp för egen del eller är orolig för någon annan, så finns det hjälp att få.

Om du har akuta, sociala problem kan du på dagtid kontakta mottagningsgruppen för barn och unga. På kvällar och helger, vänd dig till sociala jouren.

Råd och stöd

Familjer kan ha problem som inte går att lösa på egen hand. Du kan alltid kontakta socialsekreterare på individ- och familjeomsorgen, för att ansöka om stöd eller få rådgivning. Vi hjälper dig också vidare om du osäker på vad du behöver eller vart du ska vända dig. Ring kommunens växel på 033-35 70 00 och be att få tala med mottagningsgruppen för barn och unga.

Här kan du få stöd direkt

Till vissa verksamheter kan du vända dig direkt för råd och stöd:

Stöd du kan ansöka om

Vissa av kommunens insatser för barn, unga och familjer är biståndsbedömda. Det betyder att du behöver ansöka om stöd och att en socialsekreterare utreder och beslutar om du har rätt till stöd eller inte. Stöd som är biståndsbedömda är till exempel familjebehandling eller att barnet kan få en kontaktperson eller kontaktfamilj.

Vi strävar efter att i första hand ge förebyggande insatser. Det innebär att ge stöd i ett tidigt skede, innan problemen har blivit omfattande. Stödet ska stärka barn och ungas föräldrar och göra att barn och unga kan vara kvar i sin hemmiljö och i sin egen skola.

Om socialsekreteraren bedömer att barnet behöver mer omfattande stöd kan en placering utom det egna hemmet ske genom familjehem, HVB-hem eller stödboende.

Så går ansökan till

  1. Ansök
    Du ansöker genom att kontakta individ- och familjeomsorgens mottagning för barn och unga. Ring kommunens växel på 033-35 70 00 och be att få tala med en socialsekreterare som arbetar med barn- och familjefrågor.

  2. Träffa en socialsekreterare
    När din ansökan har kommit in till socialtjänsten startar en utredning. Du ensam eller tillsammans med din familj träffar en socialsekreterare och pratar om din situation. För att kunna utreda din eller familjens behov på ett så korrekt och fullständig sätt som möjligt behöver socialsekreteraren få tillgång till information och fakta som rör dig eller er familj, både från er själva och från andra myndigheter och verksamheter.

  3. Beslut
    Socialsekreteraren utreder er situation. En speciellt utsedd arbetsgrupp ger förslag på stöd som matchar barnets eller familjens behov. Du får ta del av din utredning om du önskar och lämna synpunkter innan beslut fattas. Utredningen avslutas med att ni beviljas stöd eller inte.

  4. Överklagan
    Om du inte är nöjd med beslutet kan du överklaga det till förvaltningsrätten. I din överklagan måste du bland annat beskriva varför du tycker att beslutet är fel. Mer information om hur du gör för att överklaga framgår av beslutet.

p

Kontakt

Senast uppdaterad: 2018-05-15 10.37

Uppdaterad av:

Dela sidan: Så söker du hjälp till familjen, barn eller unga

g q n C

p

Kontakt