- Borås Stad
- / Omsorg och stöd
- / Färdtjänst och riksfärdtjänst
- / Färdtjänst
- / Beställning och betalning av färdtjänst
- / Beställning och avbeställning
Beställning och avbeställning
Resor bokas i vår egen beställningscentral eller via bokningstjänsten Planit. Du kan beställa din resa upp till 14 dagar före resdagen. Beställ om möjligt din hemresa samtidigt. Om du har regelbundet återkommande tider som du vill åka, till exempel till arbete eller kurser, kan du beställa fasta resor.
Färdtjänstresenären ska vara utanför ytterdörren och klar vid avtalad tid för att möjliggöra maximal samordning av resan. Tekniska förvaltningen har rätt att skjuta på din resa upp till tio minuter från den överenskomna tiden utan att meddela dig.
Beställningscentralen, kontaktuppgifter
För att boka resa via beställningscentralen, ring: 033-35 50 50
Vardagar: 06.00-23.00
Helger: 07.00-23.00
Vid problem med en befintlig beställning utanför ordinarie öppettider kopplas du till vår jour.
Vid beställning av resa uppger du följande:
- Ditt personnummer eller kundnummer
- Önskad avrese- och/eller ankomsttid
- Exakt hämtnings- och lämningsadress samt eventuell via-adress
- Antalet resenärer och om fler är färdtjänstberättigade
- Eventuella hjälpmedel och/eller husdjur som ska medföras.
Tider för resa
Du får resa så ofta du behöver i den mån fordon finns tillgängliga under följande tider:
- Måndag- Torsdag och söndagar 05.30-24.00
- Fredagar och lördagar 05.30- 02.45
Observera att resa med färdtjänstbuss efter 23.00 fredag och lördag måste förbeställas senast fredag klockan 16.00.
Har du ingen speciell tid att passa rekommenderar vi dig att resa på vardagar klockan 10.00-14.00 för att lättare att få tid för din resa.
Internetbeställning via Planit
Du kan beställa och avbeställa dina färdtjänstresor via Planit. Du loggar in på sidan med ditt kundnummer och en PIN-kod, som du får genom att kontakta beställningscentralen för färdtjänst.
Boka din resa via Planit Länk till annan webbplats.
Avbeställning av resa
Var noga med att avbeställa om du inte ska resa, för att inte blockera platsen för andra färdtjänstkunder som behöver resa. Tekniska förvaltningen har rätt att ta ut en avgift upp till tio gånger egenavgiften om du inte avbeställt din resa, eller avbeställer för sent. Avgift tas dock inte ut för enstaka tillfälle.
Resor under jul- och nyår
Inför jul och nyår gäller särskilda regler för bokning och ansökan om färdtjänst och riksfärdtjänst. Information om vad som gäller för kommande jul och nyår uppdateras på boras.se/färdtjänst inför varje jul och skickas ut via brev till dig som har färdtjänst.
Självservice
Om du har frågor kontakta:
Senast ändrad:
Ändrad av:
Nyheter
-
Vi önskar alla ett säkert nyårsfirande
Publicerad
Nyårsfirandet innebär att en del av oss vill avfyra fyrverkerier. Det är en hantering förknippad med fest och glädje, men också med risker och ibland olägenhete...
-
Halkan orsakar förseningar med skolskjuts och färdtjänst
Publicerad
På grund av blixthalka kommer flera fordon som kör skolskjuts och färdtjänst inte fram.
-
Flera utvecklingsområden inom Borås Stads funktionshinderverksamhet
Publicerad
Brukare inom funktionshinderverksamheten har för sjunde året i rad svarat på frågor i en nationell brukarundersökning om hur de upplever det stöd som de får. Re...
Kalender
-
Film: Boy From Heaven
Tid: kl.
Plats: Borås Bio Röda Kvarn
-
Lördagsbarn - Knacka på!
Tid: kl.
Plats: Knacka på! Stadsbiblioteket
-
Lördagsbarn - Dockteatern Tittut: Tittuts babysalong
Tid: kl.
Plats: Kulturhuset, Vävarsalen, PA Halls terrass