Borås Stads logotyp
Borås Stads logotyp

Meny

Meny

Logotyp för Borås Stad, till startsidan

Det här vill Borås

Regeringen har fattat beslut om att en höghastighetsjärnväg ska börja byggas mellan Borås och Göteborg. Byggstart kommer att ske under perioden 2025–2027. För projektets igångsättande har regeringen avsatt 3,8 miljarder kronor.
Sträckan kommer i förlängningen att vara en del av de nya stambanor som är regeringens mål.
Den vidare finansieringen av sträckan Borås-Göteborg, och de nya stambanorna i sin helhet, är föremål för diskussioner mellan riksdagspartierna.

Av de tidigare presenterade korridorerna (för höghastighetsbanans dragning) förordar staden det alternativ som går i tunnel under staden med en underjordisk station under centrala Borås med uppgångar vid nuvarande station/resecentrum och vid Stora torget. Trafikverket utreder på nytt korridoralternativen med start hösten 2019, då förutsättningarna delvis förändrats sedan de utreddes första gången.

Borås inriktningsbeslut fokuserar på tre centrala faktorer:

  1. Med en restid på 35 minuter blir järnvägen Göteborg – Borås ett samhällsbyggnadsprojekt som skapar en stor, attraktiv och sammanhållen arbetsmarknadsregion och bidrar starkt till ökad social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.
  2. Borås Stad ser ett centralt stationsläge som nödvändigt av restidsskäl och för att enkelt och bekvämt resande är en viktig byggsten i den framtida stadsutvecklingen. Det skulle maximera nyttorna av investeringen, stödja hållbarhet och ytterligare utvidga den starka Västsvenska arbetsmarknadsregionen.
  3. En snabb utbyggnad är nödvändig för att inte bromsa samhälls- och näringslivsutvecklingen i regionen. Den ger förutsättningar för att vi ska se såväl lokala som regionala och nationella nyttor inom rimlig tid.

Stadsbyggnadsstrategier som ger grunden

Inför lokaliseringsutredningen om Götalandsbanans dragning i kommunen (val av korridor), och därmed stationsläget, satte Borås Stad upp följande stadsbyggnadsstrategier som är grunden för stadens arbete med Götalandsbanan.
Man strävar efter:

  • … att stationen får en central placering, där stationsområdet är en del av centrum.
  • … att det ska vara enkelt att nå stationen från olika delar av kommunen, och enkelt att från stationen nå vidare ut i kommunen.
  • … att Borås betydelse som regionens andra stora stad och regionalt nav i Sjuhärad växer.
  • … att stationen har viktiga funktioner, som startpunkt, målpunkt, bytespunkt, och mötesplats.
  • … att personalintensiva verksamheter nära stationen gör Borås till en attraktiv pendlingsnod.
  • … att en effektiv kollektivtrafik växer i stråk med stationen som nod, och att staden förtätas utmed stråken fram till våra centralorter. Att fler får god tillgänglighet till stationen när kommunen växer i fler av sina kärnor och växer i kollektivtrafikstråken.
  • … att fler väljer ett hållbart resande och att de hållbara trafikslagen prioriteras i stadsrummet.
  • … att attraktiva knutpunkter för kollektivtrafik ska underlätta för ett hållbart resande.
  • … att investeringen i ny järnväg ger kortare restider än bil- och bussresor till Göteborg i dag.
  • … att bevara befintliga målpunkter i staden med stora och mycket stora värden.
  • … att en central station ger så lite intrång och barriäreffekter som möjligt, och möjliggör för en fortsatt god och hållbar stadsutveckling i en växande stad.

Senast ändrad: 2020-02-27 11.08

Ändrad av:

Dela sidan: Det här vill Borås

g q n C