Om du vill sälja receptfria läkemedel måste du anmäla det till Läkemedelsverket. Det är den person som äger försäljningsstället (vanligtvis en butik) som ska fylla i och skicka in blanketten.
Butiken ska ha ett för verksamheten anpassat egenkontrollprogram, som visar rutiner för hantering av receptfria läkemedel. Detta ska kunna visas upp vid kommunens kontrollbesök.
När Läkemedelsverket tagit emot din anmälan skickar de över information till Tillståndsenheten om att din butik säljer receptfria läkemedel. En årlig tillsynsavgift kommer att faktureras butiken.
Uppgifter om taxa för tillsyn hittar du under rubriken Taxor för anmälan och tillsyn av folköl och receptfria läkemedel
Om butiken byter ägare eller om du inte längre ska sälja receptfria läkemedel ska det också anmälas till Läkemedelsverket. Det är viktigt att anmäla ägarbyte eller att försäljningen upphör.
Senast ändrad:
Ändrad av: