Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Högtalare

Trygghetslarm

Trygghetslarm i eget boende innebär att du får hjälp om något händer dig, till exempel om du ramlar. Med trygghetslarmet kan du via larmcentralen komma i kontakt med personal, dygnet runt, när du behöver hjälp.

Har jag rätt till trygghetslarm?

Trygghetslarm är en biståndsbedömd insats. Det betyder att du behöver ansöka om trygghetslarm. Dina behov prövas individuellt och utifrån din livssituation.

Så här ansöker du

Du kan ansöka om trygghetslarm och läsa mer om hur ansökningsprocessen går till på sidan Ansöka om stöd. 

Du som är 70 år eller äldre kan ansöka om trygghetslarm via en e-tjänst med BankID. Då handläggs din ansökan digitalt och du får beslut snabbare.

Vad kostar trygghetslarm?

Du betalar för trygghetslarm, enligt Borås Stads taxa för vård och omsorg.

Borås Stads taxa för vård och omsorg

Så här fungerar larmet

När du larmar går en signal till larmcentralen och en operatör kopplar upp sig mot trygghetslarmet, som har både högtalare och mikrofon. Det är viktigt att meddela vad som har hänt, så att operatören kan avgöra vilken hjälp du behöver. Operatören meddelar sedan larmorganisationen som i sin tur hjälper dig. Larmknappen kan du bära med dig i ett armband runt handleden eller i ett band runt halsen.

När du har hemtjänst eller trygghetslarm låser personalen upp din dörr med hjälp av det nyckelfria låset, om du har ett sådant monterat. Larmorganisationen behöver ändå ha en nyckel för säkerhets skull, om det nyckelfria låset skulle gå sönder. Den förvaras inlåst i ett nyckelskåp i deras lokal.

Så här fungerar ett nyckelfritt lås på din dörr

Biståndshandläggarna utreder och tar beslut

Har du frågor om insatsen eller beslut om insatser. Kontakta biståndshandläggare via vår växel på 033-35 70 00.

Ikon: pratbubblor

Om du har frågor kontakta:

Telefon:

Senast ändrad:

Ändrad av:

Dela sidan: Trygghetslarm

Facebooksymbol LinkedInsymbol E-postsymbol
Ikon: tidning

Nyheter

Ikon: Kalender

Kalender