Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad

Fortsätt att följa nationella råd och rekommendationer

Skylt 10 - Acceptans

Foto på en kvinna som sitter och vilar mot ett träd


Välkommen till läs-mer-sidan som hör till vandringsleden Tystnaden på Kransmossen.

"När man älskar skog och ängar, och är trött på neon och betong, är det konstigt att man längtar bort nån gång?"

Ibland finns det ett glapp mellan där vi är och där vi vill vara. Ett glapp som gör att vi längtar bort och önskar att saker och ting vore annorlunda. Att längta bort är mänskligt men kan också göra att vi undviker viktiga känslor, fastnar i dåtida upplevelser och begränsas i vår vardag.

För många av oss kan skogen hjälpa att ge trygghet för att våga möta det som skaver på insidan. Vi kan i skogen notera vad som gör ont, gråta, skrika och få vara frustrerade. Genom att ge utrymme för det som är svårt, våga släppa på trycket och kontrollen, kan vi tillåta oss att vara mänskliga och sårbara. Detta tar inte alltid bort smärtan, men kan hjälpa oss att vid svåra stunder acceptera och ge näring till det som är så att vi kan tillåta oss att göra det som är viktigt.

I naturen finns även symboler som kan användas som metaforer för att vi enklare ska kunna hålla våra upplevelser. Exempelvis så kanske du noterar att träd har sina sår, att vinden likt andetag och känslor kommer och går. Att näringen finns i jorden, där även du kan hämta styrka. Att använda sig av hur naturen samspelar är ett stort stöd som vi kan använda för att möte svårigheter och kunna möta vår egna skörhet med värme, omtanke, acceptans och förlåtelse.

Övning

JORDA är en Eko-somatisk övning i självacceptans

Jaha!
Första steget är att du checkar in med dig själv. Börjar med att noterar här och nu. Uppmärksamma det du ser, hör, känner, smakar och luktar. Ta med kroppen och känn hur kroppen möter ytan där du sitter eller står. Känn tyngden och balansen. Och det faktum att du har en kropp som just nu är i en specifik upplevelser. Vilka tankar, känslor, förnimmelser i kroppen sker just nu?

Okeja
Som om du vore själva himlen som blickar ner på dig själv, kan du sedan notera hur dina känslor, tankar och förnimmelser är precis som mörka och ljusa moln på himlen. Okeja och tillåt dessa moln att få vara där, utan att ta bort eller springa därifrån. Detta kan till en början upplevas som obehagligt eller att du blir rastlös, men försök att stanna kvar. Hur känns det att vara himlen och utrymmet som kan tillåta saker att vara istället för att vara uppe i dem eller vilja kontrollera och ta bort dem?

Reda ut
Känn in i kroppen. Hur upplevs just dina moln? Notera hur käkar, huvud, axlar och mage känns. Ställ frågor till dig själv, vad är det för tankar som påverkar mig? Vad har fått mig att tänka på det här viset? Stämmer min upplevelse med verkligheten?

Dina behov
Känn hur dina fötter slår rot i jorden. Påminn dig om att du på en cellnivå är en del av den näringsrika myllan, och att du har förmågan att ge dig själv omsorg. Lägg den omsorgsfulla handen på kroppen och fråga vad du har för behov just nu? Kan vara allt från att acceptera, få utrycka dina behov till andra, få skaka loss, få bli älskad, ta en promenad, tillåtas utrymme att bara få vara där utan att kontrollera, kanske måste du sätta klara gränser, inre styrka, icke dömande och mod.

Agera
För att få en förändring i beteendet och för att ta steg mot det liv som du vill leva så kommer du att behöva göra nya saker. Så sträck på dig och notera att du är i kontroll över dina val och kan välja vart du ska gå. Notera kraften i att äga valet! Känns det svårt? Gå då tillbaka till steg 3) red ut. Undersök vilka ursäkter och hinder som gör att du förlorar din handlingskapacitet och kom ihåg att det är den lilla förändringen som räknas, 5 % beteendeförändring kan räcka. Så våga ta tag i och fullfölj de saker, som du faktiskt vet att du kan göra för dig själv, så att du får dina behov tillfredsställda.

Lästips om du vill läsa än mer:

  • Compassioneffekten: Att utveckla självtillit och inre trygghet: Christina Andersson
  • Mindful self-compassion : så bygger du inre styrka och hållbarhet med själv: Kristin Neff, Christopher Germer
  • När livet slår till: ACT i svåra stunder; Russ Harris
  • Tid att leva: ett tioveckors program för stresshantering med ACT och medveten närvaro: Fredrik Livheim, Daniel Ek, Björn Hedensjö

Senast ändrad:

Ändrad av:

Dela sidan: Skylt 10 - Acceptans

Facebooksymbol Twittersymbol LinkedInsymbol E-postsymbol